09170000
درآمد خوب از طریق نوشتن

چهل درصد از مردم پس از اتمام تحصیلات هرگز کتاب نمی‌خوانند و درصد بسیار زیادی نیز تنها گاهگداری کتابی به دست می‌گیرند. با توجه به این وضعیت، شما به عنوان یک نویسنده، چگونه می‌توانید از این راه درآمد خوبی داشته باشید؟

کسب و کار شما نوشتن و هدفتان موفقیت و درخشش در این رشته است. این دو انگیزه کافی است تا همواره دانش حرفه‌ای خود را به روز کرده و آن را ارتقا بخشید.

یک نویسنده‌ی حرفه‌ای باید به‌طور پیگیر در جریان تحولات رشته‌ی خود در بازار باشد و دانش خود را گسترش دهد.

آموختن حرفه‌ای، یعنی کسب دانش در زمینه‌های گوناگونی که حرفه‌ی نوشتن شما با آن‌ها در ارتباط است. نخستین مرحله در این زمینه، اطلاع یافتن از مسائل و مشکلات مردم است.

هم کسانی که مشتری شما هستند و هم اشخاصی که گردانندگان این حرفه به شمار می‌آیند. دومین مرحله، آشنایی و کسب مهارت‌های فنی روزآمد در رشته‌ای است که آن را برگزیده‌اید و بالاخره این‌که باید با مسائل اقتصادی حرفه‌ی مورد نظرتان آشنایی کامل پیدا کنید. هر چه بیشتر در این باره بدانید، سود بیش‌تری نصیب شما خواهد شد.

مردم

در جایگاه یک نویسنده ممکن است تصور کنید که تنها داشتن ذوق و آگاهی فنی از رشته‌ی کاریتان کافی است. در حالی‌که این تصور اشتباه است. زیرا محصولاتی که شما تولید می‌کنید، در ارتباط با مردم قرار دارد. بدون وجود مشتری، تولیدکننده، پخش‌کننده و فروشنده، حرفه‌ی شما مفهومی ندارد. پس باید تلاش کنید تا در مورد آن‌ها، شیوه‌های کاری، سلیقه‌ها و چگونگی جذب مردم مطالعه و تحقیق دائم و مستمر داشته باشید.

مشتری

در کار شما هم مانند هر حرفه‌ی دیگری، مشتری حرف اول را می‌زند. بدون وجود او ماشین اقتصادی این حرفه به کار نخواهد افتاد. پس شما همواره نیازمندید که در مورد مشتریان خود اطلاعات به روز داشته باشید. این اطلاعات به رشد حرفه‌ای شما یاری می‌رساند.

مشتریان در سطوح مختلف و در شبکه‌ای گسترده قرار دارند. شما باید با طرحی گسترده و فراگیر، تا جایی که قادر باشید تعداد بیش‌تری از آنان را پوشش دهید.

از بهترین یاوران حرفه‌ای شما، فروشندگان و کتابداران هستند. هر چه در مورد نوشته و اثر خود به آنان اطلاعاتی روشن‌تر، موجزتر، مورد نیازتر و جذاب‌تر بدهید، آن‌ها در جذب مشتری و خواننده برای نوشته‌هایتان موفق‌تر خواهند بود.

هر کسب و کار هر نوشته‌ای روش‌های تبلیغی خاص خود را می‌طلبد. اگر گمان می‌کنید که مشتری این نوشته شما، مردم فلان منطقه از کشور با سن و سالی در حدود ۳۵ تا ۶۰ سال هستند، روی این موضوع در آن منطقه و در بین آن گروه سنی فعالیت و تبلیغ کنید.

قطار، یعنی واگن‌هایی متصل به هم؛ در زمینۀ نوشتن هم شما تنها نیستید. همکارانتان در بخش‌های چاپ، پخش و فروش مانند قطاری هستند که با واگن‌های مختلف به یکدیگر متصل شده‌اند. به مرور زمان بهترین واگن‌ها را انتخاب و به یکدیگر متصل کنید و مرتبا با آنان در تماس باشید و از آن‌ها بپرسید که وضعیت بازار چگونه است. این همکاران بهترین یاوران حرفه‌ای شما هستتند، زیرا به علت تماس دائم با مشتری، از روحیات و سلیقه‌های آنان اطلاعات دست اول و به روز دارند. هیچ‌گاه فراموش نکنید که آنان در گردش موفق این بازار سهیم هستند. هرچه این گردش روان‌تر و گرم‌تر باشد، هم شما و هم آنان سود بهتری خواهید برد.

اطلاعات فنی

با گسترش وسایل ارتباطی جدید، حوزۀ نوشتاری از شکل‌های سنتی خارج و اشکال جدیدی به آن افزوده شده است. شما در مقام یک نویسنده هر روز شاهد گسترش شیوه‌های نوشتاری در اینترنت و پدیده‌های نوینی مانند وبلاگ‌ها هستید.

با شناخت وب‌سایت‌ها و اینکه هر روز گسترش فراگیری در سطح جهان پیدا می‌کنند، بازار تازه و بکری برای نوشته‌ها و آثار شما فراهم می‌شود. نباید از این بازار جدید غافل بود و بی‌توجه از کنار آن گذشت. این بازار جدید، سرعت، تماس و امکانات حرف‌ای بسیاری در اختیارتان می‌گذارد. با ایجاد یک وب‌سایت و یا یک وبلاگ می‌توانید رابطۀ صمیمانه‌ای با مردم و مشتریان خود در سرتاسر جهان ایجاد کنید که تصور آن در گذشته محال بود.

بیاموزید که چگونه از موتورهای جستجوگر، میل لیست‌ها، کتاب‌های الکترونیکی و لینک‌های مفید در جهت ارتقای سطح نوشتن و فروش آثار خود بهره ببرید.

لازمه‌ی حرفه‌ی نوشتن

اگر در این دنیای جدید آغاز به نوشتن کرده‌اید و می‌خواهید از این طریق درآمد داشته باشید، باید به اقتصادی نوشتن، اقتصاد بازار آن، وضعیت اقتصادی مردم و گروه‌های خدماتی‌ای که در این زمینه فعالیت می‌کنند نیز بی‌توجه نباشید. لازمۀ درک این حرفه آن است که بدانید چه می‌کنید و به کجا می‌خواهید بروید. با آموختن مداوم، مطمئن باشید که به سرعت پله‌های ترقی را خواهید پیمود.

برنامه‌ریزی

بسیاری از نویسندگان گمان می‌کنند که داشتن برنامۀ اقتصادی و توجه به اقتصاد نوشتن،یعنی سپردن خود به جریان‌های روز بازاری، در حالی‌که این‌طور نیست. شما می‌توانید میز، اتاق و محل ویژه و خاص خود را در این بازار داشته باشید و به عرضۀ محصولات خود بپردازید. البته به این شرط که به سیر تحولات و گردش بازار به خوبی آگاه باشید و بدانید که چه می‌کنید. به عبارتی برای خود برنامۀ کاری و هدفمندی در نظر بگیرید.

برای خود برنامه‌ریزی کنید و بر اساس برنامه حرکت نمایید. اما در همان حال که براساس برنامه به پیش می‌روید، نسبت به تحولات بازار نرمش داشته و در برابر تغییرات و پیشامدهای غیرمنتظره انعطاف نشان دهید. اهداف کاری خود را گسترش داده، به بازار پاسخ مناسب بدهید.

هدفمند باشید

بهترین شیوۀ اقتصادی برای شما چه شیوه‌ای است؟ انتخاب شیوه و روش مناسب اقتصادی خاص خود به معنای بی‌توجهی به دیگران نیست، بلکه شیوه‌ای است که قادر باشید آن را سازماندهی کنید و همواره افسار آن را در اختیار داشته باشید. لازمۀ کسب و کار ریسک است. اما تا چه حد؟ این بستگی به توانایی‌های فردی شما دارد.

هیچ‌گاه خود را با دیگران مقایسه نکنید. هرگز از دیگران تقلید نکنید. موفق‌ترین افراد در هر حرفه‌ای، اشخاصی هستند که اندازۀ گلیم خود را بدانند و با توجه به آن پا را فراتر برند.

بازار یعنی عرضه و تقاضا؛ بازار یعنی رقابت. چه زمانی باید دست به کار شوید؟ نوشته‌های خود را بدون برنامه و هدف به بازار نریزید. هر کالا فصلی، فرصتی و زمانی دارد.

عملکرد حرفه‌ای

شما به عنوان یک نویسندۀ حرفه‌ای به مرور صاحب یک دفتر و یا شرکت خواهید شد. پس همچون حرفه‌های دیگر از هم‌اکنون قدرت مدیریت، آشنایی با بازار، حسابگری، کسب و اندوختن سرمایه، آشنایی با قوانین حقوقی و چگونگی تولید را بیاموزید. البته تصور نکنید که باید در تمامی این موارد خبره شوید، بلکه باید از آن‌ها مطلع باشید. زیرا اگر با عملکرد بازار، قیمت‌ها، روند چاپ و پخش و فروش، قوانین حقوقی و آمار فروش آثار نوشتاری آشنایی داشته باشید، می‌توانید برنامۀ کاری خود را دقیق‌تر ترسیم کنید.

آینده‌نگری

چه نکاتی باعث رشد کاری و حرفه‌ای شما می‌شود؟ توجه به فوت و فن‌های تکنیکی؟

توجه به تقاضای مشتریان؟

هر آنچه لازمۀ رشدتان می‌دانید جزء برنامۀ آموزشی خود قرار دهید و بی‌درنگ اقدام به آموختنت و فراگیری آن نمایید.

منابع اطلاعاتی

همواره تشنۀ آموختن و دانستن چیزهای جدید باشید. برای مثال هر از گاهی نشست‌هایی در زمینه‌های مختلف کار شما برگزار می‌شود، از آن‌ها غافل نباشید. از فرصت‌هایی که به دست می‌آورید، به خوبی استفاده کنید. با همکاران خود تماس گرفته، از اطلاعات و تجربیات آنان بهره ببرید.

همیشه مانند یک ورزشکار حرف‌ای خود را گرم نگه دارید. در جلسات عمومی و یا خانوادگی شرکت کنید و از اطلاعاتی که مردم رد و بدل می‌کنند، استفاده کنید. با مشترک شدن نشریات حرفه‌ای در زمینۀ نوشتن،کتاب و انتشارات، خود را در جریان تازه‌ترین اخبار و اطلاعات حرفه‌ای قرار دهید.

و سرانجام آموختن، آموختن و آموختن، نه تنها روزبه‌روز به نویسندگی شما انسجام و قدرت بیش‌تر می‌بخشد، بلکه احساس زنده بودن و شادابی را همیشه زنده نگه می‌دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو
دسته‌بندی‌ها
مقالات مرتبط